Blog: Komkommertijd!

‹ Terug naar het overzicht

Blog: Komkommertijd!

Blog: Komkommertijd!

Ook gepubliceerd op FoodInspiration.nl

De zomer is begonnen! Voor sommige bedrijven de toptijd, voor anderen weer de slapste tijd van het jaar. Een periode om je PR -inspanningen op een laag pitje te zetten, of juist niet?

Bij kranten, maar ook vakbladen is de komkommertijd goed merkbaar. Journalisten hebben meer moeite om interessant nieuws te vergaren en putten vaak uit artikelen die ‘nog op de plank liggen’. Voor ons, ondernemend Nederland, ideaal om eens wat van ons te laten horen! Natuurlijk blijft voor een journalist het hebben van nieuwswaarde dé voorwaarde voor het publiceren van een artikel en zal hij niet geïnteresseerd zijn in een commerciële boodschap. Maar de kans om iets over je bedrijf in de krant of een vakblad te krijgen, is misschien in de zomerperiode net iets groter.

Digitale krant op vakantie
Wie leest die krant dan in de zomer, vraag je je misschien af. Iedereen is toch op vakantie? Ja, maar ook op ons vakantieadres zijn we massaal online. Nagenoeg elke krant heeft intussen wel een digitale editie die je heel goed op je tablet of smartphone kunt lezen. En dat doen we ook, want ook aan de Franse Rivièra willen we op de hoogte blijven van het nieuws uit eigen land en regio. Sterker nog; we hebben meer tijd dan thuis om de krant te lezen.

Breng nieuws
Ga dus nu op zoek naar het nieuws in je bedrijf; bereikte mijlpalen, innovaties, vernieuwende concepten of recepturen, een nieuwe productiemethode, het betreden van nieuwe markten, gewonnen prijzen; mogelijk kun je er nú een journalist voor interesseren.
Oké, we hebben nieuws, en dan? Er zijn verschillende mogelijkheden. Heb je al goede persoonlijke contacten met een journalist? Bel hem of haar dan eens gewoon op en leg je verhaal voor. Vaak werkt het als je exclusiviteit biedt; hij mag zijn eigen verhaal maken en je belooft hem je nieuwsfeit niet ook bij concurrerende media aan te bieden.

Persbericht met extra’s
Maar ook een ‘ouderwets’ persbericht kan het nog steeds goed doen. Voorzie het bericht dan wel van voldoende audiovisuele en online elementen; foto’s (in hoge resolutie, geen ‘smartphone kiekjes’) en video’s, maar denk ook aan linkjes naar online documenten of webpagina’s. Laat je persbericht opstellen door een professional, of laat je goed informeren over de manier waarop je dit moet doen. Een persbericht dat op de juiste wijze is ingedeeld, zonder taalfouten en jargon, vergroot de kans op plaatsing!

Actief op social media
En vergeet ook je social media niet in de zomerperiode; doordat er minder updates geplaatst worden, vallen jouw berichten des te meer op en realiseer je nu dus een groter bereik. Dus gewoon blijven Twitteren, Facebooken en LinkedIn-en; ook journalisten zijn veel online op zoek naar nieuws. Wie weet trek je nu de aandacht!

Komkommertijd? Nee dus, tijd voor wat tam-tam!