Blog: Zegeltjes erbij?

‹ Terug naar het overzicht

Blog: Zegeltjes erbij?

Blog: Zegeltjes erbij?

Ook verschenen op www.foodinspiration.nl

In Nederland kunnen we er wat van: zegeltjes sparen! We zijn er dol op met z’n allen: 80% van alle Nederlanders neemt maar wat graag zegeltjes mee bij de kassa van de supermarkt. Maar wie profiteert ervan? Vooral de fabrikant!

Als we ergens korting kunnen krijgen, dan doen we dat maar wat graag. Ook al moeten we er zegeltjes voor sparen, of zelfs kopen, of jarenlang bij dezelfde leverancier kopen. Voor korting doen we alles. Geen wonder ook, dat er in Nederland een gigantisch aanbod is van allerlei spaarsystemen, voordeelprogramma’s en loyaliteitsacties. En het werkt! Want de klant blijft maar wat graag ‘hangen’ voor een beetje voordeel.

Klantbinding
Spaarprogramma’s worden dan ook vooral opgezet om de klant aan je te binden, en aan je te blijven binden. Hoe meer je koopt, hoe hoger de korting kan oplopen of hoe hoger de waarde van de cadeaus die je kunt krijgen.

D.E-waardepunten
Zegeltjes die we allemaal wel sparen of hebben gespaard zijn die van Douwe Egberts. In 1924 werd het geschenkensysteem van D.E geïntroduceerd. Het succesvolle systeem bestaat inmiddels ruim 90 jaar en is daarmee het oudste nog actieve spaarsysteem van Nederland. Jaarlijks gaan massa´s  geschenken over de toonbank. Wat is het geheim van een succesvol spaarsysteem? Ik vraag het aan D.E zelf!

Sociaal karakter
“Nederlandse consumenten beschouwen het knippen, tellen, bundelen en het inwisselen van D.E waardepunten echt als een ritueel”, vertelt Norbert Cappetti, Corporate & Government Affairs Manager van Jacobs Douwe Egberts Nederland. “Sparen is iets typisch Nederlands en dat is een mogelijke reden voor het succes. Het spaarsysteem gaat over van generatie op generatie en heeft een enorm sociaal karakter. Je zag bij je opa en oma stapels punten in de la, je moeder spaarde en ‘jij’ spaart nu zelf ook.”

Dynamiek
Ook bij D.E zien ze de concurrentie in koffie, en daarmee ook in spaarsystemen toenemen. ‘Wat zij kunnen, moeten wij ook kunnen’, denken vele andere koffie- en theemerken. “We zien zeker dat er beweging is in de koffiesector. Deze dynamiek is altijd goed, het dwingt om scherp te blijven. Ons spaarsysteem zit echter zo verweven in de Nederlandse cultuur, het is er écht een onderdeel van geworden. Ook de brede beschikbaarheid van ons assortiment bij ruim 350 Blokker winkels draagt hier natuurlijk aan bij. Al met al zijn wij enorm trots op ons spaarprogramma.”

Blijf bij je merk
Dus alle foodfabrikanten massaal aan een spaarsysteem? Hoe dan ook: bezint eer ge begint. Want heb je eenmaal een spaarsysteem, dan kun je niet zomaar tegen je klanten zeggen: we stoppen er weer mee! “Zorg dat je ook dichtbij je merk en je producten blijft”, adviseert D.E. Immers: de herkenning en waardering voor je producten groeit naarmate de klant er meer bij betrokken is. En dan sparen we ons helemaal suf!